tiistai 10. maaliskuuta 2015

Onko ruoho vihreämpää?

Blogin lukijat ja Instagram-seuraajat ovat varmasti huomanneet, että minulla on ollut rakkaussuhde Fitbit Flexin kanssa. Mutta siinä kävi sitten lopulta niin, että aidan takana vihertävä ruoho alkoi kuitenkin houkutella. Ostin miehelle joululahjaksi Polar Loop -aktiivisuusrannekkeen ja kateus iski välittömästi, vaikka kyseessä on Flexiä edullisempi vempain. 

Pitkällisen harkinnan jälkeen päädyin vaihtamaan merkkiä. Turha moralisoida rahantuhlauksesta! Ensinnäkin, jokainen liikuntaan tuhlattu euro maksaa itsensä takaisin tavalla tai toisella. Ja toiseksi, sain Fitbitistä käytettynä melkein saman mitä maksoin Loopista. 


Mikä siinä sitten on parempaa? No onhan se paremman näköinen. Flex näytti mummojen turvarannekkeelta, tuossa on sentään näyttö josta näkee askelten määrän, kellonajan yms. Ranneke oli todella isokokoinen ja se pitää lyhentää itse sopivaksi. Se oli vähän hankalaa ja omani jäi ehkä vähän isoksi edelleen. Todella pienikätiselle ranneke on varmasti pienimmilläänkin valtava. 

Mutta erityisesti tykkään sovelluksen monipuolisuudesta. 


Ranneke tunnistaa missä asennossa sitä milloinkin tulee aika vietettyä. En minä kyllä lauantaina juossut, vaan uin. Pääasia että se tunnistetaan, koska Fitbit ei uintia tajunnut liikunnaksi yhdistää. 


Istumisen määrähän se on järkyttävä. Lisäksi rannekkeessa on se ongelma, että jos tekee töitä seisten sähkösäätöisen pöydän ääressä kahdella kädellä käytettävällä rollermousella, niin ranneke luulee sinun istuvan. 

Myös aktiivisuus lasketaan kai jotenkin eri tavalla kuin Fitbitissä, sillä esim. tiskaaminen kerryttää aktiivista aikaa ja kyllähän se sohvalla lojumiseen verrattuna onkin aktiivista. Fitbit ei aina laskenut kävelemistäkään aktiivisuudeksi, jos vauhti oli liian hidas. 


Mobiilisovellukset Polar Flow ja Polar Beat toimivat iPhonessa hyvin. Beat piirtää lenkit kartallekin, joten SportsTrackeria ei enää tarvitse käyttää. 


Fitbitiltä on tullut myyntiin malli nimeltä Charge HR, joka mittaa sykkeen ranteesta. Himoitsin kyllä sitäkin, mutta onneksi niitä ei ollut Verkkokaupan hyllyssä, joten ostopäätös oli helppo tehdä. Ostin Polariin Bluetooth-sykevyön (H7), mutta en ole ehtinyt testata sitä kuin vasta 3 kertaa. Uidessa se ei ainakaan minulla toimi, mutta muuten kyllä ja olen tyytyväinen ostokseeni. Jos Fitbit motivoi liikkumaan, niin tämä motivoi jollain tapaa vielä enemmän ja erityisesti Loop kannustaa nousemaan ylös. Yhteiskunta on rakennettu niin, että aina pitäisi istua, mutta istuminenhan on joidenkin tutkimusten mukaan yhtä vaarallista kuin tupakointi. 

Lopuksi vielä Loopin plussat ja miinukset:

+ ulkonäkö
+ näyttö
+ monipuoliset sovellukset
+ mahdollisuus liittää sykevyö

- akkukesto
- käyttöönotto oli hidasta ja hankalaa
- tietojen synkkaaminen puhelimeen hitaahkoa

4 kommenttia:

  1. Luin blogiasi ja huomasin tämän Polar loopin, hankin sellaisen itselleni muutama päivä sitten vähän sinunkin kokemustesi innoittamana. Olisi pari kysymystä: miten kauan meni, että pääsit päivätavoitteessa 100 %:iin? Laitoin itselleni alhaisimman tason, ja tällaisena sohvaperunana koville ottaa.
    Entä miten tämä suhtautuu selättimeen? Oletko kokenut selättimen muuten hyväksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi!

      Tarkoitatko että kuinka pian sain 100 % suoritettua vai että kuinka paljon pitää liikkua että sen saa suoritettua? 100 % pamahti heti ensimmäisenä päivänä mittariin. Joinakin päivinä se täyttyy helpommin kuin toisina.

      Reipastahtisen Selättimen käytön Loop noteeraa liikkeeksi. Olen tykännyt Selättimestä paljon, mutta sen käyttö vaatii rutiinia, koska muuten se jää vaan sängyn alle pölyttymään.

      Poista
    2. Tarkoitin juuri tuota, että miten pian - mulla on kone vasta toista kokonaista päivää käytössä ja tänään on n. 35 % mittarissa. Mutta kuten sanoin: surkea kunto.
      Kiitti vastauksestasi:)

      Poista
    3. Prosentithan saa täyteen ihan vaan seisomallakin. Kun painaa näytöstä näkyviin aktiivisuuspalkin, niin sen jälkeen tulee se "to go", joka näyttää paljonko pitää juosta, kävellä tai seisoa että päivän tavoite tulee täyteen.

      Poista

Kiitos kommentistasi! Pyrin vastaamaan kaikkiin asiallisiin kommentteihin. Jos tulit blogiin Facebookin kautta, kommentointi ei jostain syystä välttämättä onnistu.