keskiviikko 1. huhtikuuta 2015

Olette jonossa...

Suomalaisethan tykkäävät jonottaa. Jos jossain jaetaan ilmaisia muoviämpäreitä, niin jono kiemurtelee satojen metrien pituisena. Suomalaiset eläkeläiset jonottavat aamulla Lidlin ovilla ja suomalaiset perheenäidit jonottavat Stockmannin ovilla Hullujen päivien aikaan. Viikonloppuisin porukka jonottaa baariin. Nörtit jonottavat uusinta iPhonea ja pikkutytöt leiriytyvät jo edellisenä iltana Robinin ilmaiskonsertin lavan eteen. 

Mutta yhtä asiaa suomalaiset jonottajat eivät osaa. 


Kuinka moni on joskus sanonut tai kuullut jonkun muun sanovan, että johonkin paikkaan ei pääse puhelimella läpi? Kuinka moni on kironnut tai kuullut jonkun muun kiroavan sitä, että on yrittänyt koko päivän päästä puhelimella läpi jonnekin, eikä ole päässyt? 

Se on kuulkaas niin, että puhelimessa jonottajat palvellaan järjestyksessä, kuten muissakin jonoissa. Jos soittaa, kuuntelee jonotusmusiikkia 2 minuuttia ja lyö raivoissaan luurin kiinni (miksi muuten edelleen puhutaan luurin löymisestä, vaikka kenelläkään ei ole enää lankapuhelinta?), tippuu jonosta pois. Ja jos sitten taas parin minuutin päästä yrittää soittaa uudelleen, on jälleen jonon hännillä. Siellä jonossa pitää pysyä! Ei kukaan kassajonossakaan mene ensin jonottelemaan, sitten hermostu ja siirry syrjään ja vartin päästä mene uudestaan jonottamaan siihen samaan jonoon. 

Niille, jotka ovat mielestään yrittäneet koko päivän päästä läpi johonkin numeroon haluaisin sanoa, että en vaan millään jaksa uskoa että yhtään millään firmalla, virastolla tai henkilöllä menee niin huonosti, että keskimääräinen vastausaika olisi esim. 7 tuntia. Kyllä ei ole soittaja yrittänyt koko päivää päästä puhelimella läpi, vaan on yrittänyt useita kertoja liian vähän aikaa. 

Kyllä minä itsekin sen tiedän, että kahden minuutin jonotuksen jälkeen alkaa pinna jo kiristyä. Mutta sen kerran kun jonnekin soitan, niin todellakin jonotan kerralla vaikka 15 min kuin soitan 10 kertaa uudestaan ja jonotan 2 minuuttia kerrallaan. 

Onneksi melkein kaiken voi nykyään hoitaa netissä. 

12 kommenttia:

  1. Joo, pyrin pysymään jonossa, mutta tiettyihin paikkoihin pääsee läpi paljon nopeammin, kun ei yritä esim ihmisten lounasaikaan soittaa. Silloin saa jonottaa pitkään. Mutta mua ärsyttää terveyspalveluissa täällä se, ettei tavallista päivystystä ole (toki hätätapauksille on), vaan ensin jonotellaan puhelimessa ja jos et ensimmäisen tunnin aikana soita, et pääse välttämättä samana päivänä lääkärille eikä huomiselle aikoja anneta. Ungh.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo no sen minäkin uskon, että terveyspalveluiden puhelinjonotus on perseestä. Itse käyn yksityisellä ja sinne saa ajan varattua kännykkäsovelluksella noin kolmella "klikkauksella".

      Poista
    2. Huoh, yksi asia, mitä kaipaan Kemistä kavereiden ohella: oikea päivystys. Sen kun meni odottelemaan, ja saman päivän aikana yleensä sinne pääsi. Täällä oon ensin soittanu, päässy lähimpään terveysasemaan hoitsun juttusille ja sieltä palvelusetelillä keskustaan yksityiselle. Oli tosi kiva olla migreenissä bussissa mukulakadulla.

      Poista
  2. Saman ilmiön huomannut (myös itsessäni). Muualla paikanpäällä jonottamiseen jotenkin on pitkä pinna, mutta puhelimitse tapahtuvaan ei.

    Monessa viranomaispaikassa ei ikävä kyllä ole valtakunnallista linjaa saati viranomaislinjaa. Sossuun asiakasnumeron soittaessa voi oikeasti kulua kolme varttiakin (ja monesti soittoaika on mennyt tai soittajan saldot palanut). Maahanmuuttovirastoon ei ole erillistä viranomaislinjaa ja puhelinajat asiasta riippuen on "mielenkiintoiset". Kun taas kelaan ja työkkäriin (valtakunnalliseen) olen aina päässyt muutamassa minuutissa läpi, oli sitten asiakas- tai viranomaislinja (ainoa mielestäni missä voi kestää pidempään on turvakieltolinja).

    Kunnalliseen terveyspalveluun voi aidosti joutua soittamaan useita kertoja että pääsee läpi.

    Omassa elämässä suosin kaikkein eniten sähköstä asiointia. Siitä jää varmuudella merkintä ja oma viesti sekä vastaus muistiin ja saa rauhassa kirjoittaa kootusti kaiken sekä vastaanottaja saa rauhassa vastata.

    VastaaPoista
  3. Puhelinjonottamisen parasta antia on kuunnella "Olette jonossa paikalla 4 -3 -2 -1...emme juuri nyt pääse vastaamaan puheluusi, yritäthän myöhemmin uudelleen" *tuut tuut tuut*

    Terveisiä työterveyden puhelinpalveluun... :D

    VastaaPoista
  4. Juuri tällä viikolla olen joutunut soittamaan HUS-sairaalan yhteen numeroon. Soittoaika alkaa klo 8:30, mutta vielä 8:40 luuri kertoo vain että soititte sinne sun tänne ja soittoaika on sitä ja tätä. Ja lopuksi kiitos soitostanne. Tai sama juttu kun soittoaika alkoi 14:30 niin luurista 10 minuuttia sai vain vastauksen "kiitos soitostanne". Ja kun soitto aika on vain tunti niin ja työpaikalta yrittää omien töiden lomassa hoitaa iäkkään sukulaisen asioita ei paljon naurata. Olisiko pitänyt jonottaa vai tehdä mitä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tuossa ylempänä ghin kommenttia jo kommentoin, että terveydenhuollon puhelinpalvelut ovat asia erikseen, varsinkin jos on joku tunnin soittoaika. Mutta jos asiakaspalveluaika on vaikka klo 9-15, niin en usko että kukaan jonottaa kuutta tuntia, vaan pääsee varmasti lyhyemmässä ajassa läpi.

      Poista
  5. Meidän terveysasemalla on takaisinsoittosysteemi ja se toimii. Tunnin sisällä omasta soitosta tulee takaisin soitto. Ei tarvi jonottaa. Akuutissa tapauksessa olen saanut ajan jopa samalle päivälle. Toisissa kunnissa toimii ja toisissa ei.

    Yksityiseltä pystyy varaamaan netistä ajan, koska heidän ei tarvitse miettiä kiireellisyyttä. Ymmärrän täysin että kunnallisen puolen pitää blokata ajan varaajista ne, joilla ei ole akuuttia tarvetta. Mutta neuvola-ajatpa meidän kunnasta pystyy jo netistä varaamaan!

    VastaaPoista
  6. Soitin ulkomailta Finnairin asiakaspalveluun lennon peruttua ja jonotin puhelimessa noin 2 tuntia keskellä yötä. Puhelinlasku oli yli 400 euroa. Nice.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tuo on kyllä totaalisen perseestä! Minut ohjattiin kerran muistaakseni kännykkäoperaattorin aspasta johonkin maksulliseen tekniseen tukeen niin, etten tiennyt mitä se maksaa. Tuli kiva yllätys puhelinlaskussa ja valitin siitä operaattorille. He korvasivat laskun, mutta kyselivät ensin että "öö tuota kuka sinut ohjasi soittamaan _siihen_ numeroon?!" Nykyään taitaa aika monissa paikoissa olla siinä jonotiedotteessa maininta, että "puhelun hinta on xx euroa/minuutti."

      Mutta kiitos kommentista! Tästä sen näkee, että kun luulin tietäväni tästä asiasta kaiken, niin olinkin väärässä.

      Poista
  7. Jeps, tivottavasti joku puhe.palvelun kehittäjä eksyy tänne ja huomaa miten monelaisia soittajia löytyy

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi! Pyrin vastaamaan kaikkiin asiallisiin kommentteihin. Jos tulit blogiin Facebookin kautta, kommentointi ei jostain syystä välttämättä onnistu.